søndag 12. august 2012

Gulvmalings tips

Skal du i gang med å male gulvet ditt ? Her er noen tips å ta med seg på veien :)

-Forarbeidet er veldig viktig for å få et godt resultat. Dette var jeg ikke så nøye med i starten, men ser at dette er veldig viktig.... Uavhengig av hva den nåværende overflatebehandlingen er, skal gulvet først vaskes. Starter du å pusse direkte på et gulv som har såperester, bonevoks eller andre fettstoffer kan pussestøvet bli klebrig og vanskeligere å få bort.
Bruk et vaskeprodukt som løser smuss opp godt, for eksempel Kraftvask, maler forretninger selger dette. Du kan også benytte godt gammelldags salmiakk vann- men det bør være sterkt ! Etter at du har vasket ferdig må du gå du over gulvet med en ren gulvklut og rent vann uten såpe. Dette for å være sikker på at såpen er fjernet godt. Dersom du har gulvbord med sprekker vil noe av fuktigheten fra vaskingen legge seg i disse. Sørg da for at disse er tørre før du går videre med malejobben.


- Vasking Er du utålmodig og ikke synes gulvet trenger mer enn en omgang med kraftvask eller salmiakk-vann før du skal slipe, ja så kan du selvfølgelig det, men heller en gang for mye enn en gang for lite... Du sparer ikke noe tid allikevel ;) Den kan kun klare å fjerne det overfladiske smusset på gulvet, og ikke mangeårig bruk av f.eks grønnsåpe. Desto mer grundig du gjør forarbeidet, desto bedre og holdbart resultat får du. Gjør man ikke dette arbeidet bra, så kan du ende opp med et gulv som sprekker og flasser. Lykke til med jobben da med malingsfjerning og hele prosessen på nytt ;) PS! Gulvet kan bli ganske sleipt når det vaskes medKarftvask eller Salmiakk, pass på så du ikke faller ;) Har du en tretrapp, så bruk restvannet og vask den ;)


- Sparkling. Ønsker du et røft og rustikt utseende på gulvet lar du bare sprekker og små skader være som de er. Men vil du derimot l ha gulvet noe jevnere så bruk en oljebasert sparkel på de viktigste ujevnhetene. I større sprekker eller skader bør du bruke formtre, og/eller en fugemasse i latex. Den er både elastisk og overmalbar. Vi brukte vanlig akrylmasse. Bruk litt zalo på fingern når du stryker uttover massen så blir det glatt og fint. Bonusen her er at du slipper å pusse etterpå, da vi gjorde denne prosessen like før maling eller etter første strøk. ;)


- Sliping er veldig viktig uansett om gulvet er beiset, oljet, lakket eller malt fra før. Et heltre gulv er enkelt, for da har du endel mm/cm å slipe på, men er det parkett så må du finne ut hvor mye slitesjiktet er. Her varierer det fra 7 mm til 15 mm i tykkelse, så det sier seg selv at man må være påpasselig med hvor mye man kan pusse. På vanlig parkett og gulv i hel tre kan du leie en slipemaskin eller pusse med en vanlig plansliper. Vi bruker en Hummel gulvpussemaskin, en tung og effektiv sak. Der starter vi med korning 16, og nå har vi fått tak i ulike pussepapir. Tror vi deretter bruker korning 36 og 80, før vi avslutter med 100. Husk på hjørnene! Her bruker vi først en vanlig pussemaskin med kornstr 40, deretter avslutter vi med 100. I hjørnene kan man feks bruke en pusse mus. Det blir endel støv så det kan være lurt å bruke støvmaske. Tett døråpninger og andre smutt hull ;) Jeg leste et sted at et fuktig laken var smart å bruke i dør åpninger, da det trekker til seg støvet og det siver ikke ut over alt. Pusse støv er noe herk....


- Kvistlakk er smart å bruke på gulv med kvister, for å unngå at de "blør" gjennom den hvite malingen. Bruk en liten rull, så slipper du å ligge på ale 4 ;) Nå har det også kommet en kombi kvistlakk/grunning ;)


- Støvsug godt opp alt slipestøvet, og pass på å komme godt ned i sprekker. Gå til slutt over med en microklut, for å få bort de minste partiklene. Gå over med en ren klut med vann tilslutt. Gulvet må være helt knuskende tørt før malejobben kan starte.


- Malingen bør selvsagt være en type som er beregnet for gulv. På soverommene nå har vi brukt Trestjerners Gulvmaling, som er en vannbasert maling. Den tørker fort, slik at jeg rakk 2 strøk på en dag. Bra for utålmodige meg ;) Den er slite sterk ser jeg, og utrolig lett å male med. Jeg brukte pensel på alle gulvene, for jeg syntes det ble penest. Når vi skal i gang med å male stue og kjøkken gulv nå, så falt valget på Oxan. Den er oljebasert i glans 40. Jeg ønsker en blankere overflate enn på loftet. Første strøk skal tynnes med litt white spirit slik at den skal hefte bedre. Jeg regner med at vi må male 2-3 strøk etter første strøk. Og har skal jeg være nøye, for jeg vet jeg kommer til å ergre meg grønn om det blir noen "feil"
Jeg er ikke sikker på om vi skal slipe mellom strøkene, der må vi nok vurdere underveis.

Husk å la gulvene herde etter endt malejobb!


Lykke til med jobben om du hiver deg rundt og maler tregulv, parkett eller laminat :) Jeg gleder meg til å ta fatt på jobben.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar